בחרו עמוד

קסדה ראשונה מסוגה בישראל הודפסה בתלת מימד לפצוע ראש

בבית החולים בילינסון עשו לאחרונה שימוש בקסדה מותאמת אישית שהודפסה במדפסת תלת מימד, זאת בכדי לסייע לפצוע קשה מהפיגוע באלעד. הקסדה המיוחדת הותאמה למידותיו ונועדה להקל על כאביו- עד שיעבור השתלה של אותו חלק בגולגולת שנפגע.

טכנולוגיות מתקדמות של הדפסת תלת מימד חדרו לאורך השנים האחרונות לעולם הרפואה – וכיום הן נמצאות בשימוש שונים ומגוונים של מערכת הבריאות: החל מהדפסת דגמים אנטומיים לצרכי למידה, דרך כירורגים ומנתחים העושים שימוש בהדפסת דגמים מתקדמים לצורך הכנה לניתוח ועד להדפסת חלקים ועזרים לצורך טיפולי.

לאחרונה, נעשה שימוש ראשון בישראל ביכולת נוספת של הטכנולוגיה פורצת הדרך: הדפסת קסדה מיוחדת ומותאמת אישית לצורך הגנה על ראשו של מטופל הסובל מפגיעה בגולגולת. הדפסה זו מביאה לידי ביטוי את אחד היתרונות המשמעותיים של הדפסת תלת-מימד: היכולת במהירות ובפשטות עזרים רפואיים המותאמים בצורה מדויקת לגופו של המטופל ולצרכיו הייחודיים.

הקסדה הודפסה כדי לסייע לשי בן שלמה, בן 38 מאלעד – שנפצע בפיגוע בעיר במוצאי יום העצמאות. בן שלמה נפצע בפיגוע באורח קשה לאחר שהותקף באמצעות גרזן בראשו – וסבל מפגיעה בגולגולת ומשבר מרוסק בחלקה האחורי. בימים שלאחר הפיגוע הוא אושפז ואף הורדם והונשם – ובעתיד הוא צפוי לעבור השתלה של אותו חלק בגולגולת שניזוק.

 

שי בן שלמה עם הקסדה, שהודפסה בתלת-מימד (צילום: דוברות בילינסון)

שי בן שלמה עם הקסדה, שהודפסה בתלת-מימד (צילום: דוברות בילינסון)

 

בשורה פורצת דרך: פתרונות מותאמים אישית למטופלים עם פגיעות ראש

כדי לתת לבן שלמה מענה רפואי שיגן על גולגולתו ויקל על כאביו בתקופת ההמתנה לניתוח, חברו במערך הנוירוכירורגיה של בית החולים בילינסון לחברת Synergy3DMed, המתמחה בפיתוח עזרים ואביזרים מותאמים אישית לצורך ניתוחים. החברה עשתה שימוש בקבצי סריקת ה-CT שנערכו למטופל – על מנת למפות בצורה מדויקת ומקיפה את מבנה הגולגולת שלו ואת אופי הפציעה.

פרופ' שגיא הרנוף ממערך הנוירוכירורגיה של בית החולים בירך על ההליך הראשון מסוגו. "אני מתרגש שיש לנו יכולת לעזור לאדם שעבר טראומה נוראית ויצא מאירוע טרור רצחני, להקל על מכאוביו ולאפשר לו איכות חיים טובה יותר", אמר פרופ' הרנוף והוסיף: "זו בשורה פורצת דרך. היכולת להגיע לפתרונות מותאמים אישית למטופלים עם פגיעות ראש קשות פותחת עולם חדש של כלים ויכולות – שמשפרים את תוצאות הניתוח ומקלים על תהליך ההחלמה והשיקום. הכלים הטכנולוגיים החדשים העומדים לרשותנו מאפשרים מגוון פתרונות שלא היו נגישים בעבר, מתכנון שתלים ואביזרים כירורגיים ועד לפתרונות שיקום ופיזיותרפיה".

 

פרופסור שגיא הרנוף מציג את הקסדה, שהודפסה באמצעות מדפסת תלת-מימד של חברת Stratasys (צילום: דוברות בילינסון)

פרופסור שגיא הרנוף מציג את הקסדה, שהודפסה באמצעות מדפסת תלת-מימד של חברת Stratasys (צילום: דוברות בילינסון)

 

הקסדה עצמה הודפסה בעזרת מדפסת תלת מימד חכמה של חברת Stratasys האמריקנית-ישראלית, שנחשבת לאחת מיצרניות מדפסות התלת מימד המובילות בעולם – במיוחד בתחום המדפסות הרפואיות. הקסדה מהווה למעשה שתל חיצוני – והיא הודפסה מחומרים ביוקומפטאבליים התואמים לחומרים הביולוגיים המרכיבים את גופנו באופן טבעי. מטרת הקסדה היא להעניק הגנה מקומית על האזור הפצוע בגולגולת, למנוע הצטברות של לחץ על האזור הפגוע וכן למנוע החמרה בכאבי המטופל.

 

לקריאת הכתבה המקורית באתר ישראל היום לחץ/י כאן

 

Previous

Next

תוֹכֶן | תַפרִיט | תפריט גישה